خطرات مصرف داروهای کاهش وزن برای کودکان و نوجوانان


به گزارش درمانگر، دانشمندان هشدار می‌دهند که مصرف داروهای کاهش وزن پر مصرف در میان مردم مانند اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) می‌تواند برای سلامتی کودکان و جوانان خطرناک باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی تک دیلی، کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین(Irvine) نگران استفاده نادرست از داروهای GLP-1RA در میان کودکان و نوجوانان برای درمان چاقی و دیابت هستند.

اثربخشی این داروها در بزرگسالان منجر به استفاده جوانان از آن‌ها و در نهایت باعث ایجاد نگرانی در مورد کاهش ناصحیح کالری و استفاده نادرست احتمالی از این داروها در میان کودکان و جوانان شده است.

علاوه بر این، نشان دادن موارد غیر واقعی و استانداردهای بدنی نادرست در رسانه‌های اجتماعی و نیز دسترسی به داروهای تقلبی از طریق اینترنت از دیگر عواملی است که سلامتی کودکان و جوانان را تهدید می‌کند. به همین خاطر، دانشمندان تصمیم گرفتند با اعلام فراخوانی اقدام به تشریح گام‌هایی برای سلامتی و محافظت از کودکان و جوانان در برابر مصرف این داروها کنند.

از این‌رو، تیمی از کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا ارواین، متشکل از پزشکان، کارشناسان ورزش، دانشمندان داروسازی و متخصصان اخلاق و رفتار، نگرانی‌ها و خطرات موجود در مورد استفاده از آگونیست‌های گیرنده پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1RAs) برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 در کودکان را مطرح کردند.

در نتیجه این تحقیق که به سرپرستی Dr. Dan M. Cooper در مجله علوم بالینی دانشکده پزشکی UCI منتشر شد، این تیم اعلام کردند با وجود اینکه GLP-1RA در بزرگسالان اثرات امیدوار کننده‌ای داشته، استفاده نادرست احتمالی از آن‌ها در کودکان و نوجوانان موضوعی نگران کننده است.

به گفته دانشمندان، وجود آگونیست‌های گیرنده پپتید شبه گلوکاگون ۱ ( glucagon-like peptide-1 receptor) در داروهای کاهش وزن پرمصرف مانند Ozempic و Wegovy ممکن است خطری جدی را برای سلامتی کودکان ایجاد کند.

Cooper به عنوان مدیر مؤسسه UCI می‌گوید: نگرانی اصلی ما عدم تعادل و کاهش نامناسب کالری یا انرژی دریافتی با مصرف داروهای کاهش وزن است. برخلاف بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نه تنها برای فعالیت بدنی، بلکه برای رشد و تکامل به انرژی و کالری کافی نیاز دارند.

دانشمندان معتقد هستند که تعادل انرژی دریافتی با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف انرژی از طریق ورزش و تحرک بر رشد و سلامت کودکان و نوجوانان و نیز بر کیفیت و طول عمر آن‌ها تأثیر می‌گذارد و هر تغییری در تعادل این دو عامل می‌تواند منجر به اثرات نامطلوبی در سلامتی آن‌ها شود.

ایسنا نوشت، به اعتقاد آن‌ها، داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی، استخوان سازی درون غشایی (معدنی شدن) در دوران کودکی را که به عنوان دوران بحرانی در رشد و تکامل شناخته می‌شود، افزایش می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی و شکستگی استخوان در آینده کاهش پیدا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =